Jakie są różnice między silnikami spalinowy a wysokoprężnym?
Każdego dnia korzystamy z konstrukcji i udogodnień, które ułatwiają codzienne życie. Zazwyczaj jednak nie zastanawiamy się nad tym, jak działają poszczególne rozwiązania. Czas to zmienić. W naszym artykule omówimy działanie silników benzynowych i silników wysokoprężnych (silniki Diesla). Wskażemy także na główne różnice między tymi konstrukcjami.
Na jakiej zasadzie działa silnik benzynowy?
Praca silnika wysokoprężnego i silnika benzynowego wygląda podobnie. Główna różnica dotyczy jednak metody zapalania.
W przypadku silnika benzynowego iskra pochodząca ze świecy zapłonowej musi zostać dostarczona do cylindra dokładnie wtedy, gdy tłok spręża mieszankę paliwowo-powietrzną. W komorze spalania dochodzi do spalania mieszanki, do wzrostu ciśnienia i do odsunięcia tłoka od zaworów. Powstała energia jest przekazywana na wał korbowy, następnie jest zmieniana na moment obrotowy i wprawia samochód w ruch.
Dodatkowe korzyści wynikające z wykorzystywania silników benzynowych to:
- coraz prostsze konstrukcje, które pozwalają na maksymalne wykorzystanie paliwa,
- naprawa silników spalinowych w Krakowie jest tańsza niż w przypadku silników Diesla,
- korzystniejsza cena większości potrzebnych części zamiennych.
Jak działa silnik wysokoprężny?
Omówiony wyżej proces przebiega inaczej w przypadku silników wysokoprężnych. Najważniejsza różnica dotyczy tego, że iskra zapłonowa nie jest wymagana. Do zapłonu dochodzi bowiem pod wpływem tłoka, który spręża mieszankę paliwowo-powietrzną, wytwarzając wysokie ciśnienie.
Taki proces sprawia, że konstrukcja silnika Diesla musi być bardziej skomplikowana – w grę wchodzi bowiem ogromne ciśnienie. Warto dodać, że silniki wysokoprężne mają wyższą sprawność w porównaniu do silników benzynowych i nie ulegają tak szybkiemu przegrzaniu.