Regeneracja silników – dorabianie panewek
Podczas procesu regeneracji silników nierzadko mamy do czynienia z przeróżnymi usterkami. Dzięki temu zdobyliśmy wiele cennych umiejętności takich jak dorabianie panewek o nietypowych rozmiarach. Panewka jest jednym z najważniejszych elementów łożyska ślizgowego. Może zostać wyprodukowana za pomocą metod galwanizacji lub napylania katodowego. Część ma kształt pierścienia. W wielu łożyskach głównych wałów korbowych silników spalinowych montowane są półpanewki.
Podczas regenerowania silników montujemy panewki dwuskładnikowe i trójskładnikowe. Te pierwsze mają podłoże wykonane ze stali i pokryte warstwą stopu aluminium. Używamy ich podczas regeneracji silników benzynowych, pracujących pod średnim obciążeniem i wolnossących diesli. Z kolei panewki trójskładnikowe montujemy w silnikach wysokoobrotowych – one z kolei oprócz warstwy aluminium mają również warstwę ślizgową.
Co powoduje awarie panewek?
Standardową przyczyną jest niewystarczająca ilość oleju tłoczonego do wnętrza łożyska. To automatycznie powoduje wzrost intensywności tarcia i tym samym wzrost temperatury wewnątrz części. Ze względu na to, że panewki składają się z metalowych powierzchni, szybko dochodzi do ich zatarcia – objawia się to charakterystycznym stukaniem. Podczas regeneracji silników dorabiamy panewki o najbardziej nietypowych kształtach, więc żadna awaria nie jest nam straszna!