Jak działa silnik spalinowy?

Jak działa silnik spalinowy?

Silnik spalinowy rozpoczął złotą erę motoryzacji oraz transportu. Twórcą silnika spalinowego benzynowego był Karl Friedrich Benz, zaś wariantu o zapłonie samoczynnym Rudolf Diesel. Zasada działania silnika spalinowego od tego czasu nie zmieniła się w znaczny sposób, jednak jednostki te stały się zdecydowanie bardziej wydajne oraz niezawodne. Jak dokładnie działa taki silnik?

Zasada działania silnika spalinowego czterosuwowego

W większości samochodów pracują dziś silniki spalinowe czterosuwowe z zapłonem iskrowym. Charakteryzują się tym, że tłok w nich wykonuje cztery ruchy i praca ta nazywa się cyklem Otta.

Pierwszy cykl pracy to ssanie i tłok w tym momencie przesuwa się, by umożliwić zassanie mieszanki powietrza z paliwem. Kolejny etap to sprężanie, dzięki któremu dochodzi do „ściskania” paliwa, zaś przy pomocy świecy zapłonowej ma miejsce eksplozja mieszanki paliwowo-powietrznej.

Dzięki temu pojawia się zjawisko pracy, gdy tłok znów jest odpychany, a powstała w ten sposób energia porusza wałem korbowym. Następnie wał zaczyna się kręcić, co doprowadza do ruchu układu napędowego.

Ostatnim etapem pracy jest wydmuchiwanie spalin. Na tym etapie dochodzi do otwarcia zaworu wydechowego, a gazy spalinowe mogą opuścić cylinder silnika spalinowego. Wówczas cykl pracy silnika spalinowego rozpoczyna się od nowa.

Zasada działania silników dwusuwowych

Cykl pracy nieco różni się w silnikach dwusuwowych, znanych np. z polskiego Trabanta czy Syreny, choć podobne jednostki były montowane również w Saabach czy modelach Suzuki w latach 70. XX wieku.

W takiej jednostce, gdy dochodzi do przemieszczenia się tłoka w dół w wyniku wzrostu ciśnienia, spaliny są wypychane, poprzez wtłoczenie mieszanki paliwowej. Tłok znów porusza się w górę i wówczas dochodzi do sprężania oraz przygotowania do zapłonu.

Takty pracy w Silniku Wankla

Silnikiem spalinowym jest również silnik Wankla, z którego słynie przede wszystkim model Mazdy RX-7. W takiej jednostce również są cztery takty pracy, przy czym tłok działa w sposób wirujący. Rotacyjny ruch silnika sprawia, że nie ma w jego przypadku problemu z wibracjami, choć ze względu m.in. na straty ciepła, wysokie zużycie paliwa oraz emitowanie dużej ilości spalin nie jest on powszechnie stosowany w samochodach.

Jeśli poszukują Państwo profesjonalistów zajmujących się obróbką silników spalinowych, serdecznie zachęcamy do kontaktu z naszą firmą. Podejmujemy się takich prac jak regeneracja silników, szlifowanie wałów korbowych oraz innych usług związanych z przywracaniem tego typu jednostek do ich świetności. Jeśli są Państwo zainteresowani taką pomocą, zapraszamy do kontaktu.

Jak działa silnik spalinowy?