Jak przebiega zabieg tulejowania wałka rozrządu?
W silnikach czterosuwowych do sterowania zaworami stosowane są wałki rozrządu. Są one zwykle kute lub odlewane. Ze stali niskostopowych oraz węglowych wałki są odkuwane, a następnie ich powierzchnie robocze krzywek, czopów i mimośrodów podlegają procesowi nawęglania i hartowania. Kiedy należy przeprowadzić zabieg tulejowania wału rozrządu i na czym polega ten proces?
Na czym polega wyjątkowość wałków rozrządu?
Wałki rozrządu mogą być także wykonywane z rury ciągnionej na zimno. W takim wypadku powierzchnie pod czopy są utwardzane i szlifowane, a kute krzywki umieszcza się na wale poprzez wprasowanie. Można wyróżnić trzy główne rodzaje zarysu krzywek: styczna, harmoniczna i syntetyczna. Gdy wałek jest wykonany ze stopu o niskiej odporności na ścieranie i wytarcie powierzchni krzywek co przejawia się nierówną pracą silnika. Wtedy ratunkiem dla części będzie albo wymiana, albo próba naprawy uszkodzonego elementu.
Kiedy zalecane jest tulejowanie wałka rozrządu?
Regeneracja wałka rozrządu to sposób na odzyskanie w pełni sprawnego auta, bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na naprawę pojazdu. Przy dłuższej pracy silnika nieuniknione będzie postępujące ścieranie się pierścieni oraz wewnętrznych ścian cylindrów, tłoków oraz zaworów. Tulejowanie wskazane jest do przeprowadzenia w kilku przypadkach. Gdy grubość ścianek tulei jest na tyle mała, że nie będzie możliwe przeprowadzenie szlifu, by nie osłabić tym samym wytrzymałości regenerowanego elementu. Drugim przypadkiem będzie sytuacja, kiedy na komponencie uszkodzenia są na tyle głębokie, że szlifowanie musiałoby wiązać się z usunięciem zbyt dużej ilości materiału bazowego i tym samym trudnością ze spasowaniem ponownym części. Proces tulejowania wymaga zachowania szczególnie czystego obszaru roboczego i dużej precyzji w działaniu, celem niedopuszczenia do zniszczenia danego elementu. Samo przeprowadzenie tulejowania jest tak samo ważne jak dobór tulei. Jest ona wykonana z innego materiału niż blok, więc jej rozszerzalność temperaturowa będzie zupełnie inna.