Jak zregenerować silnik w pojeździe zabytkowym?

Coraz większą popularnością cieszą się pojazdy zabytkowe. Mają nie tylko wartość sentymentalną, ale także historyczną. Jeszcze 20 lat temu w większości takie samochody były oddawane na złom, obecnie są coraz częściej poszukiwane i zyskują na wartości. Wiele osób kupujących takie samochody marzyła od nich od dzieciństwa, a dopiero teraz są w stanie spełnić te marzenia. Kupno starych samochodów to również dobra lokata pieniędzy. Zabytkowa motoryzacja bardzo szybko rośnie w cenie i jeśli potrafimy dobrze rozeznać się na rynku i kupić fajny egzemplarz, to na pewno na nim nie stracimy w przyszłości. Niestety większość takich samochodów wymaga remontów blacharsko-lakierniczych, jak również mechanicznych. Zazwyczaj wymianom podlega większość części eksploatacyjnych, takich jak hamulce, zawieszenie czy układ jezdny. Również w większości przypadków remont przydałby się także silnikowi takiego pojazdu. Często te samochody są od dawna nieużywane lub po prostu ich części są już mocno wyeksploatowane. Jak wygląda regeneracja silnika w zabytkowych pojazdach?

Remont i regeneracja silników

Szczególnie w zabytkowych pojazdach silniki wymagają kompleksowych remontów. Na pewno należy wymienić wszelkie uszczelnienia oraz płyny eksploatacyjne w takim pojeździe. Wymiana tych rzeczy to jednak nie wszystko, a wręcz zaledwie dopełnienie tego prawidłowego remontu. Silniki posiadają wiele obracających się oraz trących o siebie części. Poszczególne podzespoły silnika zużywają się w różny sposób. Jedne się wycierają, a inne zacierają. Jeśli chcemy wyremontować kompleksowo taki silnik, mamy do pokonania wiele etapów. Opiszmy każdy z nich pokrótce.

  • Układ korbowo-tłokowy – To on zazwyczaj ulega zużyciu i wykonuje najcięższą pracę. W układzie tym znajdziemy wał korbowy, korbowody oraz tłoki poruszające się w cylindrach. Wał korbowy oraz korbowody łożyskowane są poprzez panewki. Są to odpowiednie blaszki ślizgowe wykonane z różnych stopów metali. Dzięki powstawaniu między panewką a powierzchnią ślizgową wału filmu olejowego, elementy swobodnie obracają się względem siebie. Panewki zużywają się często nie tylko w starych samochodach. Przy tak kompleksowym remoncie silnika należy wymienić je na nowe, a wał i korbowody zmierzyć i wypolerować lub wyszlifować. Często blok również należy poddać osiowaniu i obróbce otworów na wał korbowy. Tłoki w cylindrach wykonują ruch posuwisto-zwrotny w górę i dół. Najczęściej uszkodzeniu ulegają pierścienie, które doszczelniają powierzchnię między tłokiem a cylindrem. Pierścienie zazwyczaj ulegają wycieraniu się lub zapieczeniu poprzez nagar powodowany spalaniem oleju. Tłoki i pierścienie to część wymienna, ale jak się ma sprawa z cylindrami? Jeśli cylindry nie mają uszkodzeń w postaci głębokich rys, wżerów czy pęknięć, najczęściej wystarczy je przehonować lub przeszlifować na większy wymiar dobierając później odpowiedni wymiar tłoka. Jeśli natomiast nie nadają się już do regeneracji, w niektórych wypadkach da się wymienić tuleje cylindryczne, a w innych sprawa się trochę komplikuje. Jeśli nie ma opcji żadnego ratunku takich cylindrów, nie pozostaje nic innego jak wymiana bloku silnika na inny, spełniający normy lub nadający się do szlifowania. Wszystkie części należy dokładnie zwymiarować, ponieważ od tego zależy sprawność naszego silnika i jego prawidłowa praca.
  • Głowica – To element górny silnika. Pracują w niej zazwyczaj zawory i wałki rozrządu. Głowica również podlega dokładnej obróbce. Zawory zazwyczaj wymieniane są na nowe lub dokładnie szlifowane i docierane tak, aby były szczelne. Po każdorazowym zdjęciu głowicy przez fakt jej odkształcania należy zawsze pamiętać o splanowaniu jej powierzchni, czyli wyrównaniu powierzchni styku głowicy z blokiem silnika. W głowicy, jeśli nie mamy hydraulicznej regulacji luzu zaworowego, jaka ma miejsce w nowszych konstrukcjach, należy ustawić również odpowiedni luz zaworowy, który bezpośrednio wpływa na odpowiednią prace silnika. Często obróbce i regeneracji podlegają również wałki rozrządu, które potrafią się wytrzeć i stracić swój wymiar. Są one wtedy zazwyczaj specjalnie naspawane, a następnie dokładnie szlifowane na odpowiedni kształt i wymiar.

Poza wymienionymi głównymi częściami silnika należy pamiętać o tym, że cały silnik składany jest w niektórych miejscach co do setnych milimetra. Wymaga to od firmy zajmującej się remontem silników niesamowitej dokładności i precyzji. Często przy naprawach zabytkowych jednostek części nie są już do nich dostępne i należy je zrobić całkowicie od nowa. Również maszyny do obróbki elementów silnikowych są bardzo dokładne i operowane przez profesjonalnych pracowników potrafią idealnie dopasować względem siebie dane części i odpowiednio je obrobić. Przy tak kompleksowych remontach wymianie podlegają również wszelkie uszczelki i uszczelnienia w silniku, a także osprzęt elektryczny, paski napędowe i inne zużyte lub nadgryzione zębem czasu części. Kompleksowa regeneracja silnika nie jest tanią sprawą, ale odpowiednio wykonana gwarantuje nam niezawodność i sprawność jednostki. Posiadanie zabytkowego samochodu to nie jest łatwa rzecz, ale kompleksowo wyremontowany pojazd będzie trzymał swoją wartość i cieszył oczy nasze i innych osób przez wiele lat.

Jak zregenerować silnik w pojeździe zabytkowym?