Za co odpowiada wał korbowy w silniku?
W wał korbowy wyposażony jest każdy samochód, który posiada silnik spalinowy. Rola, jaka przypada wałowi korbowemu, jest bardzo ważna dla funkcjonowania pojazdu. Część ta ma za zadanie zmieniać posuwisty ruch tłoków silnika na ruch obrotowy. Dzięki tej czynności mogą zostać wprawione w ruch koła pojazdu.
Budowa wału korbowego
W związku z funkcją, jaką pełni wał korbowy, element ten powinien posiadać odpowiedni kształt i budowę, żeby wykonywać dobrze swoją pracę. Jeśli chodzi o elementy składające się na strukturę wału korbowego, to jest ich dość sporo. Należy do nich między innymi szyjka główna. Służy ona do instalowania łożyska głównego skrzyni korbowej. Inne części wału korbowego to chociażby policzki, skarpeta czy cholewka. Każda z nich ma ściśle wyspecjalizowaną funkcję, bez której odpowiednia praca wału korbowego byłaby niemożliwa.
Kategorie wałów korbowych
Każdy wał korbowy da się przyporządkować do określonej kategorii. Pierwszą z nich stanowią urządzenia z pełnym wsparciem. Są one wykorzystywane najczęściej, ponieważ do ich wyprodukowania stosuje się lekkie materiały, co usprawnia pracę silnika. Drugą kategorię stanowią natomiast wały korbowe bez pełnego podparcia. Są to jednak elementy, które w dużej mierze stanowią już pieśń przeszłości. Były one co prawda wykonywane z solidnych materiałów, jednak wskutek tego charakteryzowały się także dużym ciężarem, a to nie wpływało pozytywnie na pracę silnika.
Usterki wału korbowego
Wał korbowy to solidna część silnika, która zasadniczo powinna działać bez przeszkód. Poddawana jest ona jednak tak dużym obciążeniom, że czasem mogą wystąpić z nią problemy. Profilaktycznie zawsze warto dbać o prawidłowe naoliwienie wału korbowego. Jeżeli zaś już dojdzie do awarii tej części silnika lub będzie ona chodzić z oporem, rozwiązaniem kłopotów może być, chociażby wykonanie szlifowania. Dzięki niemu wał korbowy staje się odnowiony i na nowo może podejmować funkcje, które są ważne dla prawidłowego funkcjonowania silnika samochodowego.