Do czego służy i jak działa koło zamachowe?
Prawidłowe działanie silnika spalinowego jest procesem, w którym bierze udział duża liczba współpracujących ze sobą elementów, nie tylko składających się na samą jednostkę napędową, ale także na układy przeniesienia generowanego momentu obrotowego. Jednym z nie zawsze docenianych, lecz istotnych podzespołów jest koło zamachowe. Sprawdźmy dlaczego.
Jak funkcjonuje silnik?
Najważniejszą częścią każdego pojazdu, a także wielu maszyn jest silnik spalinowy, korzystający z cyklicznego spalania dawek paliwa podawanych do komory spalania. Jego prawidłowe działanie gwarantują przede wszystkim poruszające się w cylindrach tłoki, które pozwalają na przekształcenie energii pochodzącej z eksplozji mieszanki paliwowej na ruch posuwisto-zwrotny. Ponieważ są one połączone korbowodami z wałem korbowym, ich przemieszczanie się wewnątrz cylindrów może zostać zamienione na ruch obrotowy, który będzie przekazany do przekładni. Po zmianie przełożenia ustalającego właściwy stosunek wielkości momentu obrotowego do ilości obrotów napęd może trafić na koła. Dla możliwości wykorzystania napędu ważna jest jednak stabilność ruchu.
Dlaczego potrzebne jest koło zamachowe?
Praca silnika czterosuwowego wiąże się z kolejno następującymi po sobie suwami: ssania, sprężania, pracy i wydechu. Podczas suwu ssania tłok przemieszcza się z góry na dół. Do komory spalania jest wówczas zasysane powietrze oraz paliwo. Po nim tłok powraca do położenia górnego w suwie sprężania, podnosząc ciśnienie. Gdy znajdzie się w swoim maksimum, dochodzi do suwu pracy tj. zapłonu, a tłok przesuwa się z dużą siłą w dół. W suwie wydechu tłok przesuwający się do góry wypycha z silnika spaliny. Ponieważ na jeden suw pracy przypadają 3 suwy pomocnicze, ilość dostarczanej mocy ulega dużym fluktuacjom, szczególnie na niższych obrotach. Dla zapewnienia płynnej pracy stosuje się koło zamachowe, dzięki któremu za sprawą bezwładnej masy uzyskanej w wyniku odpowiedniego wyważenia koła, można wykorzystywać powstającą w ten sposób energię kinetyczną, chroniąc sprzęgło i skrzynię biegów.